Tuesday, February 20, 2007

..:: too close to disaster ::..

Firman Allah:
Sesungguhnya keadaan-Nya apabila Dia menghendaki sesuatu hanyalah berfirman: "Jadilah!" maka terjadilah ia. (surah Yaasiin, ayat 82)


Aku masih lagi terkejut dgn kejadian yg berlaku semalam. Selepas solat isyak tadi, jari-jemari tangan dan kakiku rasa sejuk sekali. Jantungku berdegup dgn kuat dan sesekali rasa sakit pd dada. Gambaran peristiwa cemas yg kulalui masih lagi bermain-main di ingatanku... apa2 pun aku bersyukur sgt2 kami semua terselamat.....

-----------------------------------------------------------------------------------

We were supposed to depart from our house to Ipoh at 7.30am yesterday. Tp spt biasalah, bila plan tu tak semestinya jadi kan?? After dilly-dally here and there kitorg pun bertolak from our home nearly around 10.00am tuk gi Ipoh to attend a relative's wedding.

The car was driven by my big bro-Abg Shah, my big sis-Kak Lina sat at the co-pilot seat, my mum, my nephew-Muhammad and myself sat at the pasengger's seat at the back. Before bertolak, abg Shah dah letakkan Al-Quran terjemahan dekat atas dashboard depan cermin kereta pemandu. This is what he usually does if he travels far distances and normally abg aku mmg suka bawak Al-Quran terjemahannya tu ke mana2 kalau dia keluar. Mungkin nanti senang dia nak baca bila ada masa terluang. :)

Dah lebih dekat sejam dlm kereta, anak buah aku, Muhammad dah mula merengek-rengek sbb kelaparan. Dia tak breakfast b4 bertolak tadi. Nasib baik my mum dah bawak bekal roti sapu Nutella tuk dia makan. Tp kali nih dia takmo makan pulak. Puas dah aku pujuk suruh makan tp tak mau. Sibuk dia mintak nak makan nasi goreng cina. Sabar ajelah. Aku pun ckp kat dia lagi, "Muhammad, the shop is still far away. You need to eat something if not nanti perut Ahmad sakit.." Effort aku sia2 aje sebab dia still takmo makan.

Pastuh, abg aku pun trylah pulak pujuk dia suh makan. Being the only child dan anak yg manja, lepas aje kena pujuk ngan ayahnya, Muhammad terus ckp ok tp dgn syarat dia dpt duduk kat depan. :P (cheeky little boy) So, he went in front and sat on Kak Lina's lap sambil makan roti dengan riang-ria sekali. Abis aje makan, Ahmad decided to sit in front sbb nak tido kat depan.. sibuk aje budak kechik nih.. :P

There were lots of cars on the road. Maklumlah, dah cuti CNY kan.. it was as expected pun. Tp, okay la takde jem ke apa. Abg Shah was driving on the right lane and within the speed limit. (rasa2nya around 100km/hr.. yelah tak berani nak bwk laju2 sbb ada byk polis buat rondaan kali nih). Kereta mmg byk, bertali-arus.

Then suddenly.... abg Shah ckp, "Astaghfirullah hal azim.."

Aku yg tgh rileks bersandar kat blkg terus terbangun dari seat. From the corner of my eyes, aku ternampak sebuah kete warna hitam kat sebelah kiri cermin tingkap (remember, we were driving on the right lane). Aku pun terus aje tengok kete tuh..

Gila punye laju!!!!.. dah ler tadi dia potong sebelah kiri pastu dia try pulak nak overtake kete kat depan dia. The black car cuba nak masuk lane sebelah kanan balik which is the space right in front of our car in the lane that we were on. Tp tak boleh sbb mmg tak cukup tuk dia masuk..

Next, dgn tak semena-mena the black car tuh brake to slow-down sbb baru terperasan agaknyer kete depan yg dia cuba nak potong tuh is a POLICE pajero (jeep isuzu polis trafik warna putih). Then, within a split-second... the police jeep pun brake jugak and the black car memotong jeep police tuh tp kete hitam tuh tak terlepas memotong jeep tersebut....

"BOOOOOMMMMM!!!..." Kete hitam tuh dah berlanggar dgn jeep polis, terkena blkg bontot jeep polis di sebelah kanan. The jeep melambung dari jalan raya dan berpusing-pusing sebyk tiga, empat kali sebelum terbabas tepi highway. Aku terkejut melihat apa yg berlaku. Tak sangka jeep polis yg sebesar-besar itu boleh melambung mcm kete mainan. The black car was still moving....... After that, it seemed like everything else went into a slow-motion mode... apa yg aku nampak ada serpihan-serpihan dari perlanggaran tersebut melayang-layang ke udara.. ada yang terbang dan nyaris2 nak terkena our window screen..

Bukan itu sahaja.. there was a white colored car in front of us (tak ingat kete apa), kete tuh dah terlanggar bumper yg terpelanting dr kete yg eksiden tadik.. the white car was out of control and berpusing ke sebelah kiri (lebey dr angle 45 darjah) and the side of the car was facing us.. bontot kete tuh sipi2 dah nak kena divider kat tgh2 highway..

Aku mmg dah mula panik.. sebab masa tuh kete kitorg pun tgh bergerak jugak... Aku khuatir kereta kami akan berlanggar pulak dgn kereta putih yg kat depan tuh... "Ya Allah! tolonglah kami.. selamatkanlah kami!", aku hanya sempat berbisik kat dlm hati.. Tekak aku jadik kering.. jantung aku berdegup kencang.. Aku tergamam... dan aku rasa org lain dlm kete pun sama dgn aku.

Aku tak berapa ingat exactly selepas tuh.. tp alhamdulillah, the white car regained control and dpt pusing balik and moved on.

Abg Shah slowed-down and drove the car to the side of the road. All of us in the car was silent for a few seconds which felt like hours. Then, Kak Lina broke the silence... "Abg Shah, cepat, cepat, pegi tolong polis tuh..." sebab dah terperasan yg tiada org lain pun nak membantu.

Dari tempat duduk, aku menoleh ke belakang.. jeep polis tuh berada lebih kurg 50 meter di belakang tempat kami berhenti. Jeep tuh dah terbalik dan keempat-empat rodanya dah mengadap langit. Tak nampak pun orang yg kuar dari jeep tuh.

Abg Shah pun kuar dari kete dan mula nak lari ke arah jeep tuh. Tp, dia patah balik utk ambik handphone. Kemudian dia berlari balik ke arah jeep tuh. Abg Shah sorg aje yg pegi ke arah jeep tersebut.

Aku pun kuar dari kete utk melihat situasi yg berlaku. Kaki aku masih rasa shaky, tangan aku menggeletar, berdebar-debar rasa dada aku.. Masih tak nampak rupa manusia yg keluar dari jeep tersebut. "Ya Allah! Kau selamatkanlah mereka" tak henti2 aku pk pasal mangsa kemalangan tersebut. Bagaimana kalau mereka tak lagi bernyawa?

Abg Shah pun sampai kat tempat jeep polis tuh. Masa nih, takde orang lain pun yg berhenti untuk tolong. Kereta2 lain mmg byk sgt on the road. The cars only slowed down to view what's going on and moved on. Kenapa takde org nak berhenti?? Kenapa takde org lain nak tolong?? Kenapa?? Is it becoz it's a police car?? Pelik jugak rasanya...

Then, aku nampak abg Shah pegi dekat side driver tuh and meninjau keadaan mangsa. Alhamdulillah, ternampak sorg anggota polis kuar dari bahagian pemandu. Then, my brother went to the other side, another policeman came out from the jeep. To my surprise, one of the policeman yg baru aje kena eksiden tuh, boleh lagi pegi kat tepi highway tu and meniup wisel tuk suruh kereta-kereta yg kat jalan tuh to move on. Adoi, dah tercedera pun masih lagi nak jalankan tugas.. (macam dah kena brain-washed aje dorg nih-spt kata Kak Lina).

Aku pun terpandang pada kete hitam yg berhenti beberapa jarak di hadapan kereta kami. Rupa2nya itu adalah kete hitam yg melanggar jeep polis tuh (nampak kesan kemek pada bahagian depan kiri kete tuh). Dan aku jugak dpt tengok pemandu kete tuh kuar diikuti dgn penumpang2 lain. Oh, org berbangsa 'C' rupanya. Dorg pun berdiri kat tepi saja. After a few moments, the driver walked to the police jeep... (what happened to the rest will be written at the bottom as told by Abg Shah)

Kak Lina, my mum, muhammad and myself just waited for everything to be settled. In the end, syukur Alhamdulillah sangat2 kami semua terselamat....

-----------------------------------------------------------------------------------

As told by Abg Shah.....
Abg Shah sampai kat tempat jeep tuh terbalik. Dia asyik terpk kalau2 ada oil leaking from the jeep sebab ada probability tuk jeep tuh meletup ke ape... Abg Shah cakap dia nampak semua barang2 dlm jeep tuh bertaburan kat merata-rata tempat. He went to the driver's seat and tengok polis tuh okay and menolong polis tuh kuar dari jeep.

Then, dia gi pulak kat co-pilot punya side.. Polis tuh menumbuk tingkap jeep tuh dengan tangannya. Dia pun kuar dari jeep tersebut dan dia genggam tangan dia ntuk menumbuk Abg Shah sebab dia pk Abg Shah yg telah langgar jeep dorg.

Abg Shah pun ckp, "Tolong, tolong encik.. bukan saya yang langgar kereta encik.. Saya nak tolong saje.."

Ntah, abg Shah cakap.. bila dah kena camtuh agaknye, polis tuh jadik blur and tarus naik angin. Tambah pulak dia jenis baran. After a few minutes, baru polis tuh sedar apa yg sebenarnya terjadik kat dia.

Tp, that's not the case with the driver in the black car who came to the crash site. Dia pun dah nak kena tumbuk ngan polis tuh sebenarnya. Nasib baik ada abg aku yg jadik mediator. Abg Shah pun suruh driver tuh pegi balik kat kete dia dulu and biar dia ckp ngan polis tuh. huhuhu, Abg Shah jadik HERO lah pulak... :)

-----------------------------------------------------------------------------------

Behind the scenes...

-Abg Shah istighfar sebab dah ternampak kete hitam tuh menyelit-nyelit dan memotong kenderaan lain dengan laju from the rearview mirror.

-Kak Lina cakap masa dia nampak serpihan2 dari kete yg kena eksiden tuh melayang and nak terkena kete kitorg, dia dah tutup mata dia and tutup sekali muka Muhammad sebab tak ndak bagi Muhammad tengok.

-Abg Shah cakap dia pun tertutup sikit mata dia masa ternampak benda2 tuh melayang, tindakan refleks katanya.

-Aku sorg aje yg tengok eksiden tuh dan menda2 yg melayang tanpa tutup2 mata and aku boleh diam aje walaupun dlm hati, Allah sahaja yg tau betapa cemas nyer aku waktu tuh (adoi, tak sangka aku camtuh.. usually kalau apa2 aku yg paling cepat panik and cepat sekali menjerit!)

-Aku macam ingat2 lupa apa yg berlaku kat kete hitam exactly selepas perlanggaran tuh sebab tengah betul2 tengok kat arah depan window screen kete kitorg.

- Ada lagi satu kete in front of the police jeep which was a grey mercedes. Kete nih pun okay sebab nampak kete nih berhenti on the road side after the accident.

-Kete putih in front of ours tuh jalan terus after the accident and tak berhenti pun.

-Aku ngan family aku semua dah tak tertahan nak gi toilet lepas abes aje accident tuh. Tindakan spontan rasanya.:P

-Smsed ieja, adik aku.. dia cakap kalaulah ada camcorder waktu tuh, boleh aje record the whole thing... :P, mana nak tau jadik lagu tuh adik oii..

-Syukur alhamdulillah kitorg semua selamat and kereta pun tak kena apa2.. mungkin sebab Abg Shah bawak Al-Quran dlm kereta tuh sekali..

-Kitorg tengah dengar nasyid Yusuf Islam and one of Muhammad's fav song when the accident happened.

-Maybe it's fated that kitorg bertolak lambat and Abg Shah supposed to help out in this incident

-Agaknya, polis2 tu terselamat becoz dorg pakai seat belt. Kalau idak, sure dorg dah terpelanting kuar dari jeep tuh.

-Kak Lina cakap, sure org dlm kereta2 lain yg passed by cakap lebey kurg gini.. "Haa, tengok tuh.. polis pun bawak laju2.. dah eksiden pun.. haaa, baru padan muka.." hehehe... akak aku nih pandai pulak buat skrip.. :P

-Abg Shah, Kak Lina ngan aku pelik naper rakyat mesia tak berhenti right after accident tuh?? Dorg nih tak berperikemanusiaan ke?

-Ada 2, 3 org yg dtg nak tolong lebey kurg 45 mins after the accident. Tp, itu org yg tolong sebab nak buat duit punye.. (i know coz they used walkie-talkie and usually depa nih keja ngan bengkel repair kete punya.. 'call man' kan?)

-Abg Shah mcm polis pulak suruh kete2 yg gerak on the road tuh berhenti kejap sebab dia nak kutip serpihan2 menda yg terpelanting kat atas jalanraya

-Nasib baik the jeep landed on tanah merah. Kalau termasuk ditch or gaung, tak taulah macam mana.

-The place which the accident occurred was somewhere after Tanjung Malim.

-Accident tuh happened dekat selekoh jalan.. maybe contributed to the impact yg jeep tuh melambung..

-The incident that happened mmg macam dalam movie, i tell u..

-----------------------------------------------------------------------------------

p/s: going to be one of my unforgettable memories.

5 comments:

Anonymous said...

masa my in-law and 3 puteri bongso accident kat kemaman lebih kurang kul 4 pagi pun takde orang tolong...walaupun si nurul menjerit-jerit minta tolong ngan tahan kereta yang lalu-lalang kat situ....alhamdulillah, akhirnya satu bas ekspress berenti dan bagi bantuan...masa tu terpikir, memang macam tu agaknya rakyat malaysia..
bila baca cite ni...nak ucap tahniah kat awak..sebab sanggup berenti dan tolong....

hhalim..

Farhi Rosley said...

Alhamdulillah Kak linda semua tak jd ape2. Syukur sgt. Mmg bnyak hikmah bender yg berlaku haritu dan mmg menjadi ketetapan Allah lah korg ader kat situ, kalau tak mesti lambat org dtg tolong.

Tapi ader la sedikit jeles sbb dpt witness something yg real tapi seakan movie. I need that imagination to pun on my Super Sibling story. gagaga...

Hmm, abt Malaysian tak berhenti biler tengok accident tuh, hmm no komen, fahy pun tak penah berenti tolong lagi. bkn sbb taknak tolong, tapi sbb tengok dah ader org tolong and taknak jd org yg memperlahankan lalu lintas sbb nak tonton semata2. :)

Farhi Rosley said...

by the way kak Linda, u been tagged also.. gagaga, sowwyy..

check out link bwh.
http://nasik-lemak-umi.blogspot.com/2007/02/t-w-i-s-t-e-d-tagged-t-w-i-s-t-e-d-do.html

ubisetela said...

few weeks back i witnessed an accident too (bike & a car). Masa nak jadi tu i dah boleh predict that they would collide. at milisecond before the collision I mcm org bodoh je trying hard with my mind konon2 nak stopkan diorg dari berlanggar (dgn spontan perasan jadi Charmed one!).. ala2 mcm nak freeze the moment la. Tapi of course la i dont have the power to freeze them kan.
maka berlanggarlah mereka.....

LiNdA @ Da-Da said...

hhalim... yg nak kena ucap tahniah tuh kat abg kita la wak.. abg kita yg byk tolong tuh.. kesian gak kat ur siblings... alhamdulillah takde apa2 kena kat dorg jugak...

farhi... uih, jeles ek?? hehe.. x perlu jeles2 la.. i think dat u oso got some experiences of ur own which u can write about.. mesti ada tuh.. think deep.. ;-)

ubi.. hehe, u're so funny gurl.. ada keinginan nak jadik Charmed ones.. yup, if it's fated to happen, it will happen.. but, we can continue praying to avoid all these bad things from happening... insyaAllah... doa boleh menangkis takdir..