Sunday, September 10, 2006

MonDaY BLuES KeR?

Haa... besok ari isnin.. kene keje la beb.. aku suke tengok gelagat kakak aku.. kalo tiba hari ahad and esok nak keje, dia selalu je rasa a bit unmotivated to work.. boleh dikatakan monyyookk je.. kalo org ajak kuar on sunday nite sure menentang keras2nye sbb esok isnin and dia nak keje.. selalu dia bagik reason that she needs time to rest.. pastu stress sbb dok pk nak keje esok.. hehehe.. kelakarlah akak aku niiih.. tp skrg dah kurang sket la maybe sbb dah masuk department laen..

tetiba lak aku teringat kisah masa sekolah menengah.. masa tu aku form 2.. hari tu hari isnin.. cikgu maths Cik Azizah baru je masuk kelas.. masa tu period ketiga.. aku dan kebanyakan kawan2 aku dlm kelas semuanya macam hilang konsentrasi hari tu.. ada yg mengantuk la, ada yg dah nak tertido la, ada yg dok sibuk buat menda laen la, ada yg mengelamun la.. emm.. macam2 fiil.. semua dah tak bersemangat.. hanya disebabkan hari tu hari isnin.. the 1st day of the week..

Cik Azizah yang mmg terkenal ngan suara nyaringnya tetiba je menjerit, "Awak semua nih tak bersemangat langsung! Cikgu dah perhatikan, hampir setiap minggu pada hari Isnin, awak semua memang macam ni. Semuanya hilang tumpuan dalam kelas! Tak kisah la hari tu hari Isnin ke hari Jumaat ke hari Sabtu atau hari apa2 sekali pun.. semuanya sama sahaja.. Yang berbezanya hanya MASA!".

Alamak, tersentap aku.. hilang terus rasa mengantuk aku waktu tuh.. Semua yang dalam kelas tu pun terkejut, terus duduk tegak2.. tapi Cikgu aku tak puas hati.. Dia suruh kitorg semua berdiri.. Pastu kena buat ketuk-ketampi 20 kali.. haa.. mmg padan muka la semua org hari tu..

Tapi bagus jugaklah cikgu aku buat macam tuh.. Kalo tak sure aku tak sedar2 jugak.. Betullah cakap cikgu aku tuh.. Sebenarnya tiada bezanya hari Isnin ke, hari Selasa ke, hari Rabu ke, hari Khamis ke, hari Jumaat ke, hari Sabtu ke atau hari Ahad.. apa yang membezakan hanya MASA.. Memang aku ingat pesanan Cikgu Azizah selepas dia dah reda kemarahannya, gunakanlah masa dengan sebaik2nya kerana masa yang berlalu tak akan kembali..

p/s: emm.. aku perasan yg sekarang nih masa berlalu dgn cepat sgt2.. kdg2 tak terkejar nak buat sesuatu perkara dalam sesuatu masa.. emm.. so many things to do and yet so little time.. adakah ini tanda2 ...???

4 comments:

Farhi Rosley said...

Tuesday akan sama mcm monday kalau Monday tuh cuti... hehehehe...

LiNdA @ Da-Da said...

u're absolutely right! tak terpk pulaks.. camtuh nak kena tukar title story tuh, D-DaY b4 tHe 1sT WoRkInG DaY oF tHe WeEk.. ( duuhh.. it sounds dull and it's too long..)

Anonymous said...

ermm tul laa kak linda..memang skrg ni rase ms cepat sgt berlalu..nak plaks cam said ni rase mcm memang tak cukup masa..byk bende nak wat..keje opis laa..biz laa...heheh n byk lagik laa..tak dapek den nak nolong doo (oghang nogori nye loghat daa...)..n when u talk bout time..said baru perasan tak sume bende kita bleh kejar dalam satu2 mase..better fokus and try to achieve it and success...huhu..ade betuii kaa ??

LiNdA @ Da-Da said...

said, yes i totally agree with u.. mmg tak sempat kalo nak buat everything at one go. yup, it's true like u mentioned.. kena fokus on what u really want, usaha dgn gigih dan tawakal pada Allah.. u need to set ur priorities.. at the same time don't forget to take care of urself as well.. kena ada masa utk rest jugakkan?? all the best to ya!