Monday, December 11, 2006

..:: CiNTa - 5 KiSaH, 1 CeRiTa ::..

cinta

Minggu sudah, i finally get to catch CINTA, filem yg sememangnya aku dok tunggu2 nak tengok..
Penantian yg agak lama sejak my sis, ieja who did her practical at GBSB was involved in the 
production of the movie, asyik dok citer kat aku bits & pieces of this movie.. sejak the first time i 
watched the sneak preview kat Tv3's melodi masa bulan puasa yg lepas, aku dah terjatuh CINTA. 
buatkan aku bertambah teruja nak menonton..
 
“Seringkali kita terlalai mengejar apa yang belum pasti hingga kita lupa meraikan satu-satunya perkara yang menjanjikan kebahagiaan.. CINTA..”

Ungkapan yang diutarakan masa opening of the movie, and bagi aku minit2 pertama masa opening tuh membuatkan aku nak tau lebih lanjut apa yg special sgt about CINTA nih... The first scene tuh pun dah ada impact utk buatkan aku fixed my eyes on the movie and to follow the story until the end.... segala emosi yg digarapkan dlm cinta nih dpt aku rasa... rasa sedih, pilu, luka, gembira, sayang, memahami, marah, sepi, kosong, kasihan, simpati, terharu.... macam2 rasa yg aku peroleh dari CINTA.. pendek kata filem nih mmg memukau dan gambarannyer masih lagi jelas terpahat dlm memori walaupun dah lebih dari seminggu aku tonton citer nih... Banyak sgt scenes yg menarik dlm CINTA.. scene2 yg aku takleh nak lupa

  • Bila Taufiq (Pierre) for the first time luahkan rasa cintanya pada Arianna (Amani) tapi masa tu ada tren komuter tengah lalu kat depan rumah and so memang tak kedengaranlah kata2 yg diucapkan oleh Taufiq pada Arianna.. *owh, so sweeeeett!! and oso there's a touch of humour in it... *
  • Bila Harris (Rashidi) nak buat surprise kat wife dia, Airin (Rita Rudaini) and all of a sudden he was the one who got the 'surprise'... *woohh.. kesian kat dia... really felt the hurt, pain and agony that he had to go through..*
  • Bila Cikgu Elyas (Dato' Rahim Razali) who has alzheimer, masa tuh di tengah2 Chow Kit dia tak tau di mana dia berada.. *sympathised for him* luckily Rubiah (Fatimah Abu Bakar) who happened to be there, nampak apa yg berlaku and terus gi tolong cikgu Elyas.. *sebak aku tengok this scene..*
  • Bila Dhani (Que Haidar) found out what his sister Dyan (Nanu) did for him... pengorbanan seorang kakak pada adik yg disayangi... *nih part paling sedey...menangis aku dlm hati*
  • Bila Azlan (Eizlan Yusof) dlm satu press conference, terpaksa menafikan hubungannya dgn Azura (Fasha Sanda) demi utk menjaga status korporatnyer.. and masa tuh Azura heard all of it... *hipokrasi tul mamat nih, geramnyer aku tengok.. sian kat Azura..*
  • the little girl who played the daughter of Harris and Airin.. the scene where the dad sent the daughter to her mum's new house.. then the daughter takmo balik... nak ikut her dad and wants him to be happy, takmo sedey2 lagi... *owh, nih part paling2 terharu.. really brought tears to my eyes.. coz it reminded me of a loved one who had to endure the same situation quite some time ago... very sad... sob, sob...*

All i can say is... this is the best malay movie that I've watched so far (not that many on my list pun).. Apart from the storyline, the cinematography for me is really superb... chantek maaa... and the selection of songs in this movie mmg mengancam lagi seswai... really touching to hear Perpisahan by Anuar Zain... sedey siioootttssss... so, it's still not too late if you want to catch this movie... mmm, aku pun kalau ada peluang nak tengok lagik... :-) a few lines from the movie that i really liked..

"Kalau kita bersusah-payah sehari untuk orang yang kita sayang adalah lebih baik daripada bersusah-payah selama-lamanya untuk orang yang kita tak sayang"

"Kadang-kadang orang yang paling kita sayang adalah yang paling susah untuk disayangi"

"Isteri bukanlah hak milik tapi satu anugerah"

Mmm.. byk betul kesan daripada CINTA... membuatkan aku sendiri ingin untuk merasakan cinta... dan memang benar, kalau tiada pahit, duka, sedih, gembira, tawa bukanlah cinta namanya.. namun bagi aku filem nih mmg ada sikit je kekurangan... tidak digambarkan cinta yang lebih agung dan cinta yang abadi iaitu cinta kepada Tuhan... seperti lirik daripada nasyid raihan "kasih manusia sering bermusim, sayang manusia tiada abadi, kasih Tuhan tiada terperi, sayang Tuhan janjiNya pasti....." mmm.. mungkin penulis tak sempat kot nak masukkan elemen2 ketuhanan kat dlm movie nih... overall, CINTA berjaya menambat hatiku...

p/s: nama adik aku appeared at the ending credits.. proud aku sih.. hehe

2 comments:

Anonymous said...

cinta adalah keindahan,
cinta adalah kebahagiaan,
cinta adalah kenikmatan,
cinta adalah ketawa ria,
tetapi....
cinta juga adalah kesengsaraan,
cinta adalah keresahan,
cinta adalah kepiluan,
cinta bermakna air mata
kerana dalam cinta ada segala-galanya......

petikan dari novel HANA karya Salina Ibrahim

LiNdA @ Da-Da said...

Thank you eh-No-Nee-Mes. I do agree witchu.. tapi petikan tu mostly pasal cinta dengan manusia, right?? tapi yg pasti hanya ada satu Cinta yg boleh buatkan kita bahagia selama2nya.. Cinta pada Pencipta Yang Maha Esa.. moga anda pun akan merasakannya jua, insya Allah.. :-)