Friday, December 15, 2006

..:: eK-NEe aTTaCk ::..

CAUTION: This info is only intended to those who are having problems like yours truly. Read with care.

Yikes! dah beberapa bulan aku dok ada problem nih, (rasa2nya 2-3 bulan nih kot).  Tak tercapai akalku untuk perasan yg menda2 cam nih pun leh berlaku kat aku bila dah sampai usia2 dewasa gini. Rupa2nya idak, sangkaanku meleset sama sekali.. malah problem aku skrg nih rasa2nya makin teruk aje... huhuhu. Pe menda lah yg aku dok citer nih kan?? Well, if u wanna know... i'm currently having ACNE attacks!

Iyearlah, dodulu mana ada muka aku teruk cam skrg nih. Kalo kena acne pun kekadang aje time2 PMS. Tapi sekarang nih dari satu ke satu aku kena. Pastu kena kat area jawline and chin.. huhuhu, sedey betul.. dan membuatkan aku betul2 malu sebab semua orang dok perasan yg muka aku dah jadik teruk.

Anyways, aku pun ada terbaca satu buku. Kalau jerawat tuh appear kat area jawline and chin, besar kemungkinan ianya disebabkan hormones. Betul ker?? Aku pun buat ler survey (baru je tadik).. untuk dptkan kesahihan. Ha'ah mmg betullah, huhuhu.. hormon aku tengah tunggang-langgang sekrg nih bagaikan keretapi yg tergolek dari landasan.

Okay, so now what?? Mmm.. skrg nih tgh pikir nak gi jumpa doktor kots. Doktor yg adik aku pergi jumpa a few months back. Masa adik aku pegi hari tu, the doctor did recommend her to use Cetaphil cleanser. I just bought one last week and tengah menggunakannya pun (rasa cam kurang cikit jer jerawat aku, tapi cikit ajer..). I also read somewhere that it is simply best cleanser ever for your skin. 

Other than that, aku kena amalkan tips2 (listed below) yg aku amek drpd beberapa website:-


1. Don't over do - cleanse in the morning and evening, and don't scrub that often. Kalau lebih dari yg ditetapkan akan buatkan pimple tuh lagi teruk

2. Quit picking - jangan ngengada nak sentuh2 muka tuh ngan tangan.. nanti akan menyebabkan bakteria merebak dari tangan kena kat muka, pastu muka akan bertambah-tambah teruk nanti

3. Cutdown on stress - aku yang sememangnye stress memanjang, nak kena kurangkannyer.. take 
time-outs.. relaks kejap antara waktu keje tuh.

4. Drink more water - nak kena tambah aku nyer daily water intake.. more than 8 glasses definitely.
Kekadang aku nih terlupa nak minum air.

5. Exercise regularly - dah lama aku tak excercise nih.. sejak lepas bulan pose and bulan syawal, belum lagi start2 nak excercise betul2.. kena buat nih.

6. Eat more veggie and fruits - yg ni skrg ni mmg aku tgh buat pun, tp aku nih kekdg tuh dah beli buah byk2 tapi terlupa nak makan..

7. Choose 'non-comedogenic' - kena make sure kosmetik (powder, foundation etc) tuh non-comedogenic, yg takkan clog pores.

8. Sleep - need to get 8 hours of sleep daily to de-stress skin. Kalau kurg dari 8 jam, mungkin akan menimbulkan akne yg lebih..

To those who do have problems like me, aku paham perasaannya.. mmg boleh ada kesan pada emosi kan?? but need to take action gak. Mmm, do hope that my skin will get better soon, insya Allah. 

Do hope the info given is useful. You can also do your own skin assessment from the Cetaphil website:-
1. Basic Skin Assessment   
2. Detail Skin Assessment

No comments: